Fuse IT - Case Study
Introductie
Fuse-IT is een team van engineers, bedrijfskundigen, digitale ontwerpers
en developers. Ze specialiseren in het automatisering van werkprocessen d.m.v. software development.
Het is een jeugdig en vooral innovatief bedrijf die graag een kans geeft aan jong talent. Ik kreeg dan ook de opdracht om dit te verwerken in een huisstijl die dit ook uitstraalt.
Doelen
Fuse was pas tevreden als hun nieuwe merkidentiteit innovatie uitstraalde. Dit was goed te bereiken door gebruik te maken van de actuele Graphic Design trends, en tegelijk ervoor te zorgen dat de huisstijl flexibel genoeg is om de komende jaren ook modern te blijven.
Als ik kan aantonen dat mijn huisstijl niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook effectief gebruikmaakt van actuele designtrends, dan heb ik een geslaagd ontwerp afgeleverd.


Het Beeldmerk
Het beeldmerk van Fuse IT ging de basis vormen van de huisstijl.
Fuse gebruikt tijdens het ontwikkelen van software aan de hand van de DevOps Pipeline. Deze werkwijze is kenmerkend aan Fuse, en kan afgebeeld worden als een infinity symbool. Dit infinity symbool was een mooie inspiratie voor het logo, en is dan herkenbaar voor de mensen die bekend zijn met de werkwijze van Fuse IT.
Tijdens het schetsen onderzocht ik hoe ik dit symbool op een originele wijze kon verwerken in het logo. Ook kwam ik tijdens het schetsen erachter dat dit symbool goed te combineren was met het </> symbool. Dit symbool representeert de cultuur van software en programmering.
Op basis van deze schetsen is het beeldmerk tot stand gekomen die nu nog steeds gebruikt word door Fuse IT.



De Huisstijl
Een beeldmerk komt past tot zijn recht als deze word ondersteund door een bijpassende huisstijl. Denk dan aan de kleuren, de patronen, het lettertype, het vormgebruik enz.
Voor Fuse was dit heel veel brainstormen en uitproberen. Bij de kleuren kwamen we uit op een combinatie van een knallende blauwe kleur met rode accenten. Dit zorgt voor een sterk contrast die goed opvalt tussen alle IT-bedrijven.
Bij de rest van de huisstijl heb ik er vooral op gelet dat we alles zo trendy mogelijk houden. Sans-Serif lettertypes die net wat anders zijn als dat we gewend zijn, gecombineerd met de afgeronde vormen die we tegenwoordig veel terugzien in webdesign zorgt voor de moderne uitstraling die Fuse zoekt. Ook heb ik later in het project geƫxperimenteerd met vloeiende vormen, zoals bij de reclamering van het nieuwe kantoor.
Huisstijlhandboek
Elke media-uiting moet ontworpen worden aan de hand van de richtlijnen van de huisstijl, om herkenbaarheid en cohesie te waarborgen. Daarom heb ik voor Fuse een huisstijl handboek ontworpen, die visueel laat zien hoe het bedrijf beweegt als merk. Ook is het een goede inspiratiebron als er weer nieuwe ontwerpen geleverd moeten worden.
Benieuwd naar de huisstijl van Fuse IT? Bekijk de afbeeldingen hieronder of open het huisstijl handboek door op de link te klikken.








Conclusie
Deze opdracht was een geweldige mogelijkheid om te experimenteren met nieuwe design trends. Constant kijken wat wel werkt voor Fuse en wat niet werkt, en tegelijkertijd heel open-minded ontwerpen. Het resultaat is een opvallende en moderne huisstijl waar het bedrijf nog lang aan vast kan houden.
Andere Projecten
Mulder Hallenbouw
Mulder had een opfrissing nodig. Bekijk hier de aanpassingen aan de branding.
TB Pro
Website Ontwerp en Huisstijl die onderstreept waar de applicatie voor staat: Innovatie.